درج شده توسط: روابط عمومی

 کودکان و زنان غزه قربانی خشونت مستمر و نقض فاحش حقوق بشر در سایه اهمال جامعه بین‌المللی

19 Jun 2024

کد خبر : 6645293

تعداد بازدید : 195

نشست مجازی بانوان منطقه 4 دانشگاه های کشور با عنوان "کودکان و زنان غزه قربانی خشونت مستمر و نقض فاحش حقوق بشر در سایه اهمال جامعه بین‌المللی " برگزار شد.

در ابتدای نشست توضیحاتی در رابطه باعدم مشروعیت رژیم صهیونیستی داده شد و این که شهرک­ سازی انبوه توسط این رژیم در راستای سرزمین­سازی،  طی چند دهه اخیر و لزوم نظارت امنیتی اسرائیل بر آنها، موجودیت فلسطین و کلیت سرزمین آن را تقطیع کرده و تاثیر مستقیم بر  وضعیت حقوق بشر مردم فلسطین از جمله زنان و کودکان گذارده است. این واقعیت مورد تصریح قرار گر فته که پاکسازی نژادی مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از تبعات شهرک سازی و تغییر بافت جمعیتی فلسطین است و  بنا بر اظهارات صریح برخی مقامات رژیم صهیونیستی از دهه 1990، شهرک سازی اقدامی ضروری برای مقابله با رشد طبیعی جمعیت فلسطینی ها در اراضی اشغالی تلقی گردیده و وقوع 5 مخاصمه مسلحانه از سال 2008 در غزه و.ضعیت حقوق بشر افراد خصوصا زنان وکودکان را بحرانی نموده است.

در بخش اول، به وضعیت حقوق بشر زنان و کودکان فلسطینی و خشومنت های ارتکابی علیه ایشان قبل از عملیان 7 اکتبر 2023 پرداخته شد. نهادهای حقوق بشری گزارشها و هشدارهای مکرری را در مورد نقضهای گسترده حقوق بشر و حقوق بشردوستانه در سرزمینهای اشغالی داده بودند که همواره با بی توجهی اسراییل و دولتهای حامی آن مواجه بود. غزه به یک «زندان فضای باز » توصیف گردید که بیش از دو میلیون نفر انسان در باریکه ای ، زیر شدیدترین بمبارانها و تحریمها، نه تنها راه فراری به هیچ کجا نداشتند بلکه امکان هیچ نوع کمک رسانی بشردوستانه بین المللی به آنها نیز وجود نداشت واسراییل کنترل همه جانبه خود بر فلسطینی ها به عنوان یک ملت را از طریق مکانیسمهای فیزیکی، اداری و دیجیتال گسترش داده بود. در این فضای توام به اجبار و فشار، آزار و اذیت و خشونت های مستمر در ایستهای بازرسی و ... بر فعالیت های معمول و حیات زنان و دختران تأثیر گذاشته و آنها را از دسترسی برابر به زندگی خانوادگی، آموزش، مراقبت های بهداشتی و شغل محروم کرده بود.

در بخش دوم نشست مصادیق خشونت­های ارتکابی و نقض­های حقوق بشری علیه زنان و کودکان فلسطینی بعد از 7 اکتبر 2023 مورد بررسی قرار گرفت. هم زمان با حملات نظامی گسترده اسرائیل، از اواسط اکتبر 2023 مکرراً هشدار داده شد که مردم فلسطین در معرض خطر جدی نسل کشی قرار دارند. مجموع این هشدارها و اقدامات بین المللی، جامعه جهانی و دولت­ها را متوجه کرد که تهدید مذکور بسیار جدی است.  شهادت بیش از 37 هزار نفر انسان بی گناه که حدود یک سوم آن را کودکان غزه تشکیل می دهند از جمله آثار این تهاجمات اسرائیل است. همچنین بنا بر گزارشات بین المللی ،  هزاران کودک ناپدید شده‌اند که احتمالاً بسیاری از آنها زیر آوار ساختمان‌های ویران شده در اوج مظلومیت مدفون می باشند. آمار مجروحین در غزه بعد از عملیات 7 اکتبر حدود 100 هزار نفر اعلام شده است. بیش از 1000 کودک تا پایان نوامبر 2023 مجبور به قطع یک یا چند دست و پا گردیدند که جراحی برخی از آنها به دلیل شرایط حاد بهداشتی و درمانی بدون بیهوشی انجام شد. همچنین  در چند  ماه گذشته صدمات روحی شدیدی به کودکان غزه وارد شده و چالش‌های سلامت روان در نتیجه تکرار تجربه مخاصمه، خشونت، گرسنگی، تنهایی و آوارگی تشدید گردیده است. تا فوریه 2024، حداقل 17000 کودک بدون همراه یا جدا از والدین خود گزارش شده اند.  «محاصره کامل» غزه مردم را به آستانه قحطی کشانده است و آژانس­های بین­المللی هشدار داده­اند که «خطر قحطی در اين منطقه  جدي است و این وضعیت، هر روز در حال وخامت است.

کودکان و زنان غزه با محرومیت از دسترسی به سرپناه، لباس، بهداشت و سرویس بهداشتی کافی در  وضعیت‌ زندگانی‌ نامناسب‌ و‌ منتهی‌ به زوال‌ قوای‌ جسمی‌ کلی‌ یا جزئی‌ قرار گرفته اند به نحوی که تا پایان سال 2023، اعلام شده که  هر ساعت، دو مادر در غزه جان خود را از دست داده­اند.

اقسام خشونت و اذیت و آزار علیه زنان و دختران در غزه تشدید شده است که مکرر مورد تاکید نهادهای حقوق بشری قرار دارد . مجموع نقض های حقوق بشری شدید و گسترده علیه مردم غزه از جمله زنان و کودکان، ذیل جنایات علیه بشری، نسل کشی و جنایات جنگی احصا گردیده و از جمله در دادخواست افریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری مستندسازی شده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان بین المللی، ارتکاب نسل کشی  آخرین حلقه خشونت اشغالگرانه و سلطه اسرائیل بر مردم فلسطین در یک روند 75 ساله پاکسازی قومی است که به اشکال مختلف برای محو فلسطینیان از سرزمین فلسطین انجام گرفته است و در این شرایط از نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل متحد انتظار اقدام فوری و موثر برای مقابله با استمرار جنایات ارتکابی علیه مردم غزه به عنوان یک مطالبه جدی توسط افکار عمومی جهان مطرح می باشد.

أضف تعليقات