درج شده توسط: مدیر سایت

دومین نشست از سلسله کارگاه­ های"دانش آموزشکاوی زبان فارسی"در دانشگاه برگزار شد

17 Dec 2022

کد خبر : 1378792

تعداد بازدید : 1674

دومین نشست از سلسله کارگاه­ های"دانش آموزشکاوی زبان فارسی"، 20 آذرماه توسط انجمن علمی گروه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی ­زبانان (آزفا) و با همکاری دانشکده ادبیات و علوم­ انسانی و معاونت فرهنگی در دانشکده­ ادبیات و علوم انسانی به ­صورت حضوری و برخط برگزار شد. دکتر علی مالمیر، هیأت علمی گروه مترجمی زبان انگلیسی در این نشست علمی، درباره‌ یکی از پژوهش ­های خود با عنوان" منظورشناسی در آموزش زبان فارسی: دانسته ها و بایسته ها" مطالب ارزشمندی را ارائه کرد. وی بیان داشت: توانش منظورشناختی به ­عنوان جزء جدایی ­ناپذیر مدل­ های مختلف توانش ­تعاملی و موتور فعال این توانش معرفی­ شده­ است. به گفته مِی (۲۰۰۱) توانش منظورشناختی، توانایی استفاده از یک زبان با توجه به عوامل اجتماعی حاکم بر آن، یعنی چگونگی استفاده از زبان برای نیل به اهداف شخصی در جامعه ­هدف است. توماس (۱۹۹۵) توانش منظورشناختی را توانایی شروع، ادامه و خاتمه تعامل اجتماعی با استفاده از زبان ­مقصد از طریق ردوبدل شدن معانی بین گوینده و شنونده با توجه به عوامل بافت کلام می­ داند. دکتر مالمیر افزود: توانش منظورشناختی به ­گفته تاگوچی و روور (۲۰۱۷)، دربرگیرنده توانایی ارتباط به کمک صورت­ های­ زبانی، بافت استفاده زبان و فعالیت ­های اجتماعی است که از طریق زبان انجام می­ شود. بنابراین معنای اصلی توانش منظورشناختی، توانایی زبان­ آموزان در تعاملات اجتماعی و نیز نحوه فراگیری و استفاده این توانش می ­باشد. تاگوچی (2019) توانش منظورشناختی را که برای زبان­دوم مطرح ­است، زیرمجموعه اصلی علم منظورشناسی دانسته و آن را در حیطۀ نظریه­ های فراگیری زبان­دوم، بسیار مهم قلمداد کرده ­است. منظورشناسی از منظر زبان­دوم، به بررسی توانش زبان­ آموزان در دریافت، درک و تولید کنش ­های ­کلامی مختلف، برداشت ­های­ ضمنی و اصطلاحات مکالماتی روزمره پرکاربرد می­ پردازد. وی افزود: باتوجه به پتانسیل موجود در رشته آموزش زبان فارسی به غیر­فارسی­ زبانان (آزفا) و جایگاه بسیار مهم توانش منظور­شناختی در آموزش زبان خارجه، بهتر است تحقیقات و پژوهش­ های بیشتری در زمینه توانش منظورشناختی، آموزش و ارتقاء آن صورت پذیرد. در این نشست که جمعی از استادان و دانشجویان گروه آزفا و آموزش زبان انگلیسی حضور داشتند، درباره موضوع مطرح شده، بحث و تبادل نظر کردند. شایان ذکر است که انجمن علمی گروه آزفا درنظر دارد که در نشست­­ های آتی، به مباحث دیگری از دانش آموزشکاوی زبان فارسی بپردازد.
أضف تعليقات