دومین نشست از سلسله کارگاه های"دانش آموزشکاوی زبان فارسی"، 20 آذرماه توسط انجمن علمی گروه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان (آزفا) و با همکاری دانشکده ادبیات و علوم انسانی و معاونت فرهنگی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی به صورت حضوری و برخط برگزار شد.
دکتر علی مالمیر، هیأت علمی گروه مترجمی زبان انگلیسی در این نشست علمی، درباره یکی از پژوهش های خود با عنوان" منظورشناسی در آموزش زبان فارسی: دانسته ها و بایسته ها" مطالب ارزشمندی را ارائه کرد.
وی بیان داشت: توانش منظورشناختی به عنوان جزء جدایی ناپذیر مدل های مختلف توانش تعاملی و موتور فعال این توانش معرفی شده است. به گفته مِی (۲۰۰۱) توانش منظورشناختی، توانایی استفاده از یک زبان با توجه به عوامل اجتماعی حاکم بر آن، یعنی چگونگی استفاده از زبان برای نیل به اهداف شخصی در جامعه هدف است. توماس (۱۹۹۵) توانش منظورشناختی را توانایی شروع، ادامه و خاتمه تعامل اجتماعی با استفاده از زبان مقصد از طریق ردوبدل شدن معانی بین گوینده و شنونده با توجه به عوامل بافت کلام می داند.
دکتر مالمیر افزود: توانش منظورشناختی به گفته تاگوچی و روور (۲۰۱۷)، دربرگیرنده توانایی ارتباط به کمک صورت های زبانی، بافت استفاده زبان و فعالیت های اجتماعی است که از طریق زبان انجام می شود. بنابراین معنای اصلی توانش منظورشناختی، توانایی زبان آموزان در تعاملات اجتماعی و نیز نحوه فراگیری و استفاده این توانش می باشد. تاگوچی (2019) توانش منظورشناختی را که برای زباندوم مطرح است، زیرمجموعه اصلی علم منظورشناسی دانسته و آن را در حیطۀ نظریه های فراگیری زباندوم، بسیار مهم قلمداد کرده است. منظورشناسی از منظر زباندوم، به بررسی توانش زبان آموزان در دریافت، درک و تولید کنش های کلامی مختلف، برداشت های ضمنی و اصطلاحات مکالماتی روزمره پرکاربرد می پردازد.
وی افزود: باتوجه به پتانسیل موجود در رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان (آزفا) و جایگاه بسیار مهم توانش منظورشناختی در آموزش زبان خارجه، بهتر است تحقیقات و پژوهش های بیشتری در زمینه توانش منظورشناختی، آموزش و ارتقاء آن صورت پذیرد.
در این نشست که جمعی از استادان و دانشجویان گروه آزفا و آموزش زبان انگلیسی حضور داشتند، درباره موضوع مطرح شده، بحث و تبادل نظر کردند.
شایان ذکر است که انجمن علمی گروه آزفا درنظر دارد که در نشست های آتی، به مباحث دیگری از دانش آموزشکاوی زبان فارسی بپردازد.
دومین نشست از سلسله کارگاه های"دانش آموزشکاوی زبان فارسی"در دانشگاه برگزار شد - پرتال خبری دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
دومین نشست از سلسله کارگاه های"دانش آموزشکاوی زبان فارسی"در دانشگاه برگزار شد
17 Dec 2022
کد خبر : 1378792
تعداد بازدید : 1526