درج شده توسط: مدیر سایت

آیین گرامیداشت استاد فقید قاسم انصاری

29 May 2022

کد خبر : 1371329

تعداد بازدید : 319

آیین گرامیداشت استاد فقید قاسم انصاری، با حضور خانواده وی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از اساتید و علاقه مندان امروز دوشنبه 9 خردادماه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه برگزارشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این مراسم گفت: استاد انصاری از ذخایر و گوهرهای ناب ادبیات کشور بودند و یکی از تکالیف ما صیانت از گوهر ملی زبان و ادبیات فارسی است.
 فائزی افزود: رهبر انقلاب فرمودند دو مایه هویتی مردم ایران دین اسلام و زبان فارسی است و باید از آن حفاظت کنیم و از اساتید ادبیات می خواهیم در برابر هجمه های سنگین به زبان و ادب فارسی ما را در این مسیر یاری‌ کنند.
وی گفت: دکتر انصاری از سال ۵۲ با رتبه یک دکتری وارد فضای دانشگاهی دانشگاه تهران و تربیت دانشجو می شوند و در محضر اساتید بزرگوار ادبیات همچون بدیع الزمان فروزان فر دوران طلایی فرهنگ و ادب را در کشور رقم می زنند. دکتر انصاری معتقد بودند امروز بده بستان در زبان کاری عادی محسوب می شود و به همین علت است که کشور انگلیس برای فهم زبان شکسپیر باید دانشگاه تاسیس کند که این سرنوشت در انتظار زبان فارسی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به سخنان استاد انصاری گفت: ایشان می‌گفتند اگر ما از زبان عربی از ۱۰۰ لغت ۶۰ لغت گرفته باشیم اعراب از هر ۱۰۰ لغت ۸۰ لغت را از زبان فارسی گرفته اند.
استاد توفیق هاشم پور سبحانی، استاد زبان و ادبیات فارسی هم در این مراسم گفت:  وجود این مرد، نوری برای استان قزوین و کشور بود و ایشان حلال بسیاری از مشکلات فرهنگی بودند و در دستگیری از نیازمندان پیشرو بودند.
دکتر اسماعیل قافله باشی، استاد ادبیات هم گفت: دکتر انصاری از سه بعد اخلاقی، فعالیت های فرهنگی و آثار ارزشمندش برای عموم ادبیات دوستان زبانزد است.
وی گفت: دکتر انصاری خصایل ستوده اخلاقی فراوانی داشتند. ایشان بسیار متواضع، خوش اخلاق و مهربان و بسیار با همت و بسیار فعال بودند و بسیاری از دانشگاه های کشور هر وقت از ایشان دعوت می کردند، با فراق بال حضور در محافل ادبی را می پذیرفتند.
همچنین دکتر قاسم زاده، سرپرست دانشگاه در فایل تصویری که به مناسبت آیین گرامیداشت مرحوم استاد قاسم انصاری پخش شد بیان داشت: درک استادانی چون استاد انصاری از افتخارات است، استاد انصاری یک استاد جامع الاطراف بود به این معنا که هم از لحاظ علمی در اوج و هم از لحاظ اخلاقی یک استاد به تمام معنا بودند.وی با اشاره به خاطراتی که در دوران تحصیل در دانشگاه با این استاد گرانقدر داشتند گفت: بنده در دهه 70 افتخار شاگردی ایشان را در مقطع کارشناسی داشتم و این دوران از شیرین ترین لحظات من در کلاس های درس ایشان بود و واقعا هر کسی در کلاس درس ایشان حضور داشت جذب اخلاق نیکو و دانش گسترده و غنی ایشان می شد. دکتر قاسم زاده با اشاره به ویژگی های اخلاقی و ممتاز استاد انصاری گفت: از ویژگی های اصلی ایشان شاگرد پروری بود و از این باب بسیار توانا و روان شناسی آموزش در وجود ایشان نهادینه شده بود و به شاگردان و دانشجویان پروبال می دادند. وی افزود: یکی از ویژگی های ممتاز شخصیت استاد انصاری این بود که ایشان یک دائره المعارف متحرک بود و در حوزه ادبیات بسیار تلاش و مطالعه داشت و یک مرجع شناس حرفه ای بود و منابع دست اول بسیاری را معرفی می کرد. سرپرست دانشگاه، استاد انصاری را سمبل اخلاق و رأفت اسلامی عنوان کرده و بیان داشت: واقعا عرفان به معنای تمام و کمال در وجود ایشان تجلی داشت و عارف معتقدی بود که تجلی آموزه ها و باورهای عرفانی در شخصیت این استاد بزرگوار مشهود بود. وی با اشاره با آثار ایشان گفت: آثار ارزشمندی از ایشان به یادگار مانده و استاد گرچه به ظاهر از میان ما رفته ولی یاد و نام ایشان تا دنیا هست زنده و باقی هست و دانش ایشان به شاگردان ایشان منتقل خواهد شد.
همچنین در این مراسم استاد پگاه قزوینی، خوشنویس برتر کشور هم به بیان اشعاری در وصف استاد قاسم انصاری پرداختند.
گفتنی است مرحوم انصاری، استاد، نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات و عرفان متولد ۱۳۱۴ در قزوین بود، تدریس در مراکز دانشگاهی و دانشگاه بین المللی امام خمینی ره ، مدیریت گروه‌های ادبیات فارسی برخی از دانشگاه‌ها؛ حضور و سخنرانی در همایش‌ها و کنگره‌های علمی و ادبی بین‌المللی و ملی، همکاری با بسیاری از نهادهای فرهنگی، راهنمایی، مشاوره و داوری پایان‌نامه‌های تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا، داوری مقالات و نشریات پژوهشی از جمله فعالیت‌های دکتر انصاری بود. استاد انصاری بیش از ۵۰ تألیف و ترجمه و نیز ۴۰ مقاله در حوزه ادبیات فارسی در کارنامه خود دارد و در روز ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ هجری شمسی در قزوین دار فانی را وداع گفت.  
افزودن نظرات