در راستای طرح دانش افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه در سال 1403، ششمین کارگاه آموزشی با عنوان"اخلاق حرفه ای در پژوهش های دانشگاهی" روز چهارشنبه2 آبانماه به مدت چهار ساعت با تدریس دکتر سید هادی مرجائی عضو هیأت علمی و دانشیار جامعه شناسی گروه مطالعات تطبیقی در آموزش عالی و مدیر برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و با حضور و مشارکت حدود 60 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه و برخی از اعضای هیأت علمی دانشگاه های سطح استان قزوین به شیوه الکترونیکی توسط دفتر برنامه ریزی آموزشی دانشگاه برگزار شد.
در بخش افتتاحیه کارگاه آموزشی، دکتر کاظمی مدیر برنامه ریزی آموزشی دانشگاه ضمن قدردانی از مشارکت اعضای هیأت علمی در کارگاه های آموزشی، به اهمیت پرداختن به بحث اخلاق حرفه ای در فعالیت های پژوهشی اشاره داشت.
در ادامه دکتر شیوانیان، مدیر امور پژوهشی دانشگاه ضمن اشاره به برخی مصادیق اخلاق حرفه ای در حوزه پژوهش، به فعالیت ها و ساختار کارگروهی که در معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه برای بحث اخلاق حرفه ای فعال است، پرداخت.
در بخش اصلی و محتوایی کارگاه، آقای دکتر مرجائی در چهار بخش ضمن بیان اهداف و طرح مسئله، مطالب و موضوعاتی در خصوص1) وضعیت موجود اخلاق حرفه ای در دانشگاه های ایران، 2) هنجارهای دانشگاهی و حرفه ای در اندیشه صاحب نظران، 3) آشنایی با مؤلفه ها، هنجارها و ضدهنجارهای دانشگاهی در حوزه پژوهش، و 4) بررسی منشور اخلاق پژوهش پرداخت. در بخش کارگاهی نیز با مرور برخی از کاربرگ های تکمیل شده کارگاه توسط اعضای هیأت علمی، شرکت کنندگان به ارائه نظرات و پیشنهادها در مباحث مؤلفه های هنجارهای دانشگاهی، ضد هنجارهای دانشگاهی، موانع درونی شدن هنجارهای حرفه ای و همچنین نقاط قوت و ضعف، فرصت ها، تهدیدها و پیشنهادها برای تقویت هنجارهای اخلاق حرفه ای پرداختند.
در بخش جمع بندی کارگاه، دکتر مرجائی به پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت اخلاق حرفه ای در دانشگاه ها به مواردی از جمله؛ آموزش و ترویج هنجارهای دانشگاهی، ایجاد فضای پژوهشی مناسب، به رسمیت شناختن حقوق مالکیت فکری، تقویت آیین نامه های پیشگیری و نقش کمیته ها و دروازه بانان علم، تأمین زیرساخت های پژوهشی همانند گرنت و امکانات، تکمیل کادر هیأت علمی براساس شایستگی های علمی و تقویت منش استادی، جذب دانشجویان براساس علایق و امکانات مناسب از جمله فرصت های دستیاری، تقویت اجتماعات علمی اساتید و دانشجویان، توسعه ارتباطات بین المللی و حضور استادان و دانشجویان در مجامع دانشگاهی پیشرفته، استقرار نظام دانشگاه پژوهی، رصد و پایش وضعیت در دانشگاه و برنامه ریزی دانشگاهی پرداخت.