درج شده توسط: روابط عمومی

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره):

توسعه برنامه‌های نوآورانه، مسأله محور با محوریت دانشجویان دغدغه‌مند و اثرگذار مبتنی بر نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری

12 Aug 2024

کد خبر : 7747362

تعداد بازدید : 1163

 رئیس‌دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) اظهار کرد: توسعه برنامه‌های نوآورانه و مسأله محور با محوریت دانشجویان دغدغه‌مند و اثرگذار در راستای سیاست‌های پنج گانه وزارت علوم مبتنی بر نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری از سیاست‌های این حوزه در بخش فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است.

دکتر قاسم زاده، رئیس‌دانشگاه بین المللی امام‌خمینی(ره) با ارائه گزارشی از فعالیت‌های م فرهنگی و اجتماعی به سیاست‌های دانشگاه در حوزه فرهنگی اشاره و بیان داشت: توسعه برنامه‌های نوآورانه و مسأله محور با محوریت دانشجویان دغدغه‌مند و اثرگذار در راستای سیاست‌های پنج گانه وزارت علوم مبتنی بر نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری از سیاست‌های این حوزه در بخش فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است.

وی همچنین اظهار داشت: توسعه کمی، کیفی و تقویت ساختارهای دانشجویی فعال در عرصه فرهنگی در بخش ستادی و دانشجویی (تشکل‌های اسلامی، انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی هنری و نشریات دانشجویی) و همچنین شناسایی و استفاده از ظرفیت تمامی کنش گران مؤثر در ساخت و توسعه فرهنگ دانشگاهی اعم از استادان، مدیران، یاوران علمی و خانواده دانشجویان از دیگر برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است.

دکتر قاسم زاده به کسب افتخارات مختلف فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اشاره و بیان داشت: دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در جشنواره‌های مهم کشوری موفق به کسب رتبه‌های ارزشمندی شده که می توان به کسب رتبه برگزیده در بخش دانشگاه برتر در جشنواره بین المللی حرکت ویژه دستاوردهای انجمن‌های علمی دانشجویی و  کسب رتبه دبیرخانه برتر در بین دانشگاه‌های کشور در جشنواره ملی برهان ویژه کرسی‌های آزاد اندیشی اشاره کرد.

دکتر قاسم زاده در ادامه با بیان اینکه سامانه فرنما به عنوان اصلی ترین سامانه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های کشور است گزارشی از اقدامات اجرایی دانشگاه در حوزه فرهنگی و اجتماعی را تشریح کرد.

بر اساس گزارش فرنما: امار کمی ساختارهای دانشجویی عبارت اند از: انجمن¬های علمی: 44/ کانون: 16/ تشکل اسلامی: 3/ نشریات دانشجویی:23/ بسیج دانشجویی .

تعدا کل فعالیت ثبت شده در سال 1402 بر اساس گزارش سامانه فرنما: 1288 فعالیت است که بر این اساس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی ره در رتبه 12 از بین 134 دانشگاه به لحاظ تعداد برنامه¬های فرهنگی قرار گرفته است.

تعداد برگزاری برنامه های فرهنگی توسط هر کدام از واحدهای فرهنگی از مجموع  1288 برنامه ثبت شده در فرنما عبارت اند از:

انجمن‌های علمی: 538 برنامه

کانون‌های فرهنگی: 208 برنامه

تشکل‌های اسلامی: 181 برنامه

بسیج دانشجویی: 135 برنامه

نشریات دانشجویی: 13 برنامه با محوریت دوره‌های آموزشی

فعالیت‌های ستادی: 213 برنامه

رئیس دانشگاه اظهار داشت: بر اساس نوع فعالیت‌های انجام شده، 10 فعالیتی که بیشترین نوع فعالیت را به خود اختصاص داده است شامل برنامه‌های آموزشی/ معرفت افزایی دانشگاهیان/ جهاد تبیین/ برنامه‌های مناسبتی/ فعالیت انقلابی/ ارتقای اخلاق دانشگاهیان/ رویداد فرهنگی نواورانه/ هم نشینی دانشجویان با اساتید فرهیخته/ کرسی‌های آزاد اندیشی و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

وی با بیان سایر برنامه‌های اجرا شده در موضوعات مهم و اساسی فرهنگی گفت: فعالیت‌های دینی و قرآنی، خانواده و جوانی جمعیت، عفاف و حجاب، دفاع مقدس، ایثار و شهادت، فعالیت‌های داوطلبانه و جهادی، اردوی راهیان پیشرفت، اردوهای دانشجویی، فعالیت‌ها و مسابقات ورزشی و تفریحی و... از دیگر برنامه‌هایی است که در سال ۱۴۰۲ اجرا شده است.

وی اظهار داشت: در بخش نوآوری فرهنگی زیرساخت های نوآورانه راه اندازی و تلاش شد تا الگویی از ساختارهای نوآورانه را در بین دانشگاه های کشور ارائه شود .

وی افزود : راه اندازی مرکز نوآروی فرهنگی و اجتماعی حمپا (حرکت مبتکرانه برای پیشرفت ایران) به منظور سوق دادن ساختارها و ظرفیت های دانشجویی و دانشگاهی برای نوآوری مسأله محور در موضوعات فرهنگی و اجتماعی و راه اندازی مرکز رسا به منظور تولید محتوای رسانه ای بر اساس مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و ایجاد مرکز مهدا (هم آفرینی دختران ایران) به عنوان ساختاری برای شناسایی مسائل بانوان و دختران جامعه به ویژه دانشگاهیان و تلاش برای پاسخ به آن ها با استفاده از ظرفیت‌های دانشی و تجربی دانشگاهیان با محوریت دختران و بانوان دانشگاهی و ایجاد مرکز افکارسنجی به منظور شناسایی مسائل و نیازهای دانشجویان در عرصه‌های علمی، فرهنگی و آموزشی و تلاش برای برنامه‌ریزی فرهنگی دانشگاه بر اساس آن از دیگر اقدامات  فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است.

افزودن نظرات