درج شده توسط: روابط عمومی

در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد:  

تکریم از دکتر محمد آشوری؛ دانشمند برجسته حوزه حقوق و جرم شناسی

08 Oct 2024

کد خبر : 10551201

تعداد بازدید : 454

گرامی‌داشت و تکریم از دکتر محمد آشوری؛ دانشمند برجسته حوزه حقوق و جرم شناسی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد.

   آیین نکوداشت استاد دکتر محمد آشوری از سرآمدان علمی استان قزوین و استاد برجسته حوزه آئین دادرسی کیفری و جرم‌شناسی، شامگاه دوشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳ در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد.

در این مراسم که به همت بنیاد نخبگان، دانشگاه‌بین‌المللی امام‌خمینی(ره)، جهاد دانشگاهی، کانون وکلای دادگستری استان قزوین و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید، آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، دکتر قاسم‌زاده رئیس دانشگاه، دکتر سعید حبیبا معاون امور وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان، تعدادی از مسئولان استانی و دانشگاهی و جمعی از فرهیختگان و پژوهشگران حوزه علوم قضایی حضور داشتند.

از سوابق دکتر آشوری می‌توان به ریاست موسسة تحقیقات علوم‌جزایی و جرم‌شناسی، عضو انجمن بین‌المللی حقوق‌دانان فرانسه زبان، عضو کمیته پژوهشی یونسکو در ایران اشاره نمود.

مفاخر ایران، منشاء تولید علم و اثرند

دکتر علی قاسم‌زاده؛ رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در این مراسم اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سفر به استان قزوین فرمودند " آن زمان که خیلی از شهرهای ایران روستای کوچکی بود یا اصلاً نبود، در قزوین آن‌قدر عالم و شخصیت و چهره‌ی معروف وجود داشت که سه جلد کتاب «التدوین» درباره‌ی شرح حال اینهاست".

وی افزود: همچنین رهبری فرمودند "به قدرى از این شهر شخصیت‌هاى برجسته، از فقیه و حکیم و طبیب و ریاضیدان و مورّخ و هنرمند برخاسته که اگر کسى بخواهد اسم همه آنها را بگوید، اقلاً دو سه ساعت وقت لازم است".

ریاست دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: متاسفانه چند سالی است که دانشگاه‌های ما از تولید و پرورش چهره‌ها و مفاخری همچون علامه امینی‌، علامه دهخدا و ساروخانی‌ها و آشوری‌ها عقب مانده‌اند.

وی عنوان کرد: آیا عصر مدرنیته و تحولات شتابزده روزگار مسبب این موضوع است؟ دانشجویان با الگوپذیری از مفاخر برجسته ایران همواره می‌توانند منشاء اثر و تولید علم باشند.

شاگردی دکتر آشوری از افتخارات زندگی من است

دکتر حسین سیمایی صراف؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط تصویری با مراسم اظهار کرد: از دوران دانشجویی خود، شاهد تلاش‌ها و تعهد دکتر آشوری نسبت به تحولات جامعه و مردم بودم. شاگردی ایشان از افتخارات دوران حیات من است.

وی عنوان کرد: در دوران مسئولیت‌هایم هر زمان به مشاوره و راهبری‌های استاد نیازمند بودم، همواره حضور موثری داشتند. در بسیاری از لوایح صاحب نظر بوده و موجب دلگرمی و کمک‌حال من بودند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استاد آشوری در طول عمر شریف خود ارزش و جایگاه والایی برای تعهد به اسلام، دین و مردم قائل بودند و صفات شخصیتی وی برای نسل علمی ایران الگویی ارزشمند و در دسترس است.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان حقوق، به‌طور خاص به این اساتید معظم تاسی کرده و زندگی پر تلاش این بزرگان را که توام با سعی و تلاش در تالیف، تحقیق، تحصیل و نیز رشد در بعد فرهنگی، علمی و دینی بوده را چراغ راه خود قرار دهند.

استاد آشوری صاحب شخصیتی چند وجهی و جامع‌الاطراف است

سعید حبیبا؛ معاون وزیرعلوم و رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: استاد آشوری شخصیتی چند وجهی و جامع الاطراف است که آثار برجسته‌ای برای حق‌طلبان رشته حقوق از خود به‌جای گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: تالیفات ایشان منبعی غنی برای محققین است و تلاش‌های وی در نهضت ترجمه ستودنی است. و اهل فن واقفند که ترجمه بسیار دشوارتر از تالیف است.

معاون وزیرعلوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: دکتر آشوری علاوه بر تالیفات و ترجمه ید طولایی در نخبه‌پروری و هدایت دانشجویان مستعد داشت‌ و با ظرافت‌های تربیتی خود، دانشجویان را رشد می‌داد.

وی ادامه داد: این شخصیت علمی؛ جزء معدود اساتیدی است که به پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی رفرنس می‌دهد و بحق ایشان الگویی شایسته برای اساتید و اهل علم و دانشجویان بشمار می‌آید.

حبیبا یادآوری کرد: دکتر آشوری در کنار کار تدریس، تالیف، ترجمه و پرورش دانشجویان در امورات اجرایی دانشگاه تهران هم نقش‌آفرین بود و مدیریت گروه جزا و جرم‌شناسی را بر عهده داشت.

 

در ادامه این مراسم نیز از نفرات برتر المپیاد و مسابقات روبوکاپ و همچنین نفرات برتر کنکور ۱۴۰۳ تجلیل شد، این نخبگان هدایای خود را از دستان استاد آشوری دریافت کردند.

 

افزودن نظرات