درج شده توسط: روابط عمومی

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره):

دانشکده‌های علوم انسانی و اجتماعی باید تلاش کنند تا شاگردانی در تراز شخصیت‌های علمی بنام کشور پرورش دهند

18 Jun 2024

کد خبر : 6639969

تعداد بازدید : 1210

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) در جمع رؤسای ادوار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گفت: دانشکده‌های علوم انسانی و اجتماعی بایست تلاش کنند تا شاگردانی در تراز شخصیت های علمی بنام کشور پرورش دهند.

سیدعلی قاسم‌زاده امروز –سه‌شنبه بیست‌ونهم خرداد- در نشستی صمیمی با عنوان «یاد ایام» که به منظور قدردانی از رؤسای ادوار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: سؤال امروز این است که باید چه کنیم تا تربیت‌شدگان دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی ما در تراز دبیرسیاقی ها، شهیدی ها، زرین‌کوب‌ها، شفیعی‌کدکنی‌ها، داوری‌ها و دینانی‌ها و... قرار داشته باشند؟

وی با بیان اینکه در 2 دهه اخیر دانشکده‌های علوم‌انسانی در پرورش شخصیت‌های چونان شخصیت بزرگان یاد شده عقیم است، گفت: باید کاری کنیم که نسل جدیدی که می‌خواهیم تربیت کنیم، بتوانند آن جایگاه‌ها را پر کنند. با این حال نگاه ما در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) این است که از ظرفیت استادان بنام خودمان استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) با بیان اینکه امروز از دست دادن بعضی از اساتید برای دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی هزینه دارد، اضافه کرد: جانشین کردن نسل تازه‌ای که بتواند جای این عزیزان را بگیرد، واقعاً سخت است. بنده هم اینجا درس خواندم و سختی‌هایی که این دانشگاه پیشتر داشت را تجربه کردم.

قاسم‌زاده با بیان اینکه در هر دوره‌ای مدیریت دانشگاه مشکلات خاص خودش را دارد، ادامه داد:‌ برخی دوستان می‌گویند آن زمان ما خاک خوردیم و امروز مدیریت جدید دانشگاه بر روی سفره آماده نشسته، اما واقعیت این‌طور نیست و شرایط هر دوره با دوره دیگر فرق می‌کند و ماهیت و جنس انتظارات جامعه دانشگاهی از ما در این دوره کاملا متفاوت و بالاتر از هر دوره ای است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) با ذکر اینکه بعد از کرونا دانشگاه را با یک تیم جوان مدیریتی باز کردیم، گفت: ریسک بزرگی که کردیم، این بود که متوسط سن مدیریتی دانشگاه را حدود 10 سال جوان کردیم و ابتدا خودمان هم از جوان‌سازی سریع مدیریتی دلهره داشتیم؛ اما خوشبختانه خدا کمک کرد و امور در ریل خود قرار گرفت.

قاسم‌زاده افزود: پیش از دولت فعلی دانشگاه ما 35 میلیارد تومان بدهی داشت و پرداخت حق‌التدریس استادان گاهی تا 3 سال هم عقب می‌افتاد. در ایام کرونا پیمانکاران طرح‌های عمرانی هم تقریباً کار خود را تعطیل کرده بودند و منابع مالی هم در کار نبود که با اخذ بودجه سفر ریاست جمهوری دوباره شروع به کار کردیم. در طول دوران دانشگاه هیچ گاه این همه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و آزمایشگاهی در مدت دو سال به دانشگاه وارد نشد. سامانه های دانشگاه همگی از نو ایجاد شد و شروع به کار کردند. تالار قزوین شناسی برای اولین بار برای بازنمایی هویت مردم استان و نمایش ظرفیت های تاریخی و تمدنی قزوین ایجاد شد که مایه تعجب و تمجید مسئولان و مردم استان و خارج از استان و حتی مهمانان خارجی قرار گرفت.

وی اتفاقات مثبت دانشگاه در 3 سال اخیر را ناشی از مشورت‌گیری از نخبگان دانست و ادامه داد: در گذشته دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) جزو دانشگاه‌های مرجع در حوزه بین‌الملل نبود و در وزارت عتف، وزارت خارجه، سازمان ارتباطات و فرهنگ اسلامی و... از این حیث جایگاهی نداشت، اما امروز به باشگاه‌ دانشگاه‌های بین‌المللی مرجع کشور پیوسته است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) با بیان اینکه پیش از دولت سیزدهم مرکز آموزش زبان فارسی ما مرجعیت خود را  از دست داده بود، گفت: در حال حاضر این مرکز پر از متقاضی است و امکان  برای  پذیرش زبان آموز بیشتر نداریم و حتی در کتابخانه‌ها دانشجو درس می‌خوانند و حدود 400 تا 500 دانشجو داریم و همین مرکز 2 بار پیاپی بهتر مرکز زبان فارسی کشور شناخته شده است.

قاسم‌زاده با اشاره به تحصیل دانشجویان 25 کشور جهان در دانشگاه متبوعش اضافه کرد: تا پایان امسال تعداد این کشورها به 30 ملیت می‌رسد، در صورتی که در دوران کرونا فقط از 7 ملیت دانشجو داشتیم. در ضمن جمعیت دانشجویان ما از 170 نفر به بالای 900 نفر رسیده و در مهرماه امسال به جمعیت 1200 دانشجوی خارجی می‌رسیم.

وی از هدف‌گذاری برای تحصیل 2 هزار نفر دانشجوی خارجی در سال 1404 در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی خبر داد و گفت: برای نیل به این مقصود باید سازمان برنامه و بودجه برای ساخت و تکمیل سه خواب جدید که ساخت 2 خوابگاه را شروع کردیم، به ما کمک کند. در ضمن بعد از 25 سال طرح ساخت استخر ورزشی دانشگاه را کلید زدیم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) از افتتاح دانشکده علوم و تحقیقات دانشگاه در دهه فجر امسال هم خبر داد و افزود: در ضمن چندطرح عمرانی اعم از سالن اجتماعات دانشکده معماری و شهرسازی و  زمین ورزشی روباز داریم که به زودی افتتاح می شود.

افزودن نظرات