درج شده توسط: روابط عمومی

در راستای گسترش همکاری های علمی و بین المللی صورت گرفت؛

دیدار و نشست رئیس دانشگاه الکوت عراق با هیأت رئیسه دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)

17 Jul 2024

کد خبر : 7220163

تعداد بازدید : 1662

رئیس دانشگاه الکوت کشور عراق، عصر روز یکشنبه ۲۴ تیرماه با حضور در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)، ضمن بازدید از امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه، طی نشستی با هیأت رئیسه، رؤسای دانشکده‌ها و مدیران مراکز پژوهشی دانشگاه دیدار و گفتگو کرد.

دکتر طالب زیدان الموسوی، رئیس دانشگاه الکوت کشور عراق، عصر روز یکشنبه ۲۴ تیرماه با حضور در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)، ضمن بازدید از امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه، طی نشستی با هیأت رئیسه، رؤسای دانشکده‌ها و مدیران مراکز پژوهشی دانشگاه دیدار و گفتگو کرد.

رئیس دانشگاه در این نشست با اشاره به مزیت ها و ظرفیت های مهم دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه بین المللی مصوب مجلس شورای اسلامی و نیز معرفی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه گفت: این مرکز اولین و مجهزترین مرکز آموزش زبان فارسی در کشور است که در دو سال پیاپی عنوان مرکز آموزش زبان فارسی نمونه را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کرده است.

 دکتر قاسم زاده همچنین به ظرفیت ­های علمی مرکز آینده پژوهی دانشگاه اشاره کرد و بیان داشت: مرکز آینده پژوهی دانشگاه اولین مرکز آینده پژوهی در کشور است و در آستانه دریافت کرسی آینده پژوهی محیط زیست در یونسکو هستیم.

رئیس دانشگاه اظهار داشت: 320 عضو هیأت علمی دردانشگاه داریم و بیش از 8000 دانشجو و بیش از 1000 دانشجوی بین­الملل از 25 ملیت در دانشگاه مشغول تحصیل هستند و بر اساس سند راهبردی دانشگاه 60 درصد دانشجویان باید بین ­المللی باشند.

وی در ادامه به اعتبار خوب دانشگاه در رتبه بندی ­های بین المللی اشاره کرد و گفت: کسب رتبه 3 در بین دانشگاه های جامع کشور، رتبه 177 در میان دانشگاه های جوان جهان و بر اساس رتبه بندی تایمز رتبه 600 در میان دانشگاه های جهان را دارا هستیم. وی همچنین در خصوص مقالات علمی اساتید دانشگاه گفت: در ISC رتبه خوبی کسب کرده ایم و در Q1 کیفیت بهره وری بالا داریم.

دکتر قاسم زاده در خصوص موقعیت استان قزوین بیان داشت: قزوین پنجمین استان صنعتی ایران است و از پتانسیل و ظرفیت خوبی برای همکاری با شهر الکوت دارد.

رئیس دانشگاه به امکانات کم نظیر آزمایشگاه­ های دانشگاه و نیز مرکز آموزش زبان فارسی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 500 دانشجوی عراق در دانشگاه مشغول تحصیل هستند. و در بسیاری از رشته های علمی دانشگاه دارای مرجعیت علمی هستیم.

در ادامه دکتر قاسم زاده ضمن اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری دانشگاه با دانشگاه­های سراسر دنیا، آمادگی دانشگاه را برای توسعه همکاری علمی و تقویت دیپلماسی علمی با الکوت عراق که در استان واسط عراق واقع شده است و از نزدیک ترین استان­ های عراق به کشورمان است اعلام داشت.

در ادامه دکتر طالب الموسوی رئیس دانشگاه الکوت ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه، به به ویژگی­های علمی دانشگاه الکوت اشاره کرد و گفت: این دانشگاه 12 ساله است اما رشد خوبی در این مدت کوتاه داشته است. دارای اساتید بین المللی از کشورهای پاکستان، مصر، ایران، سوریه است. در حال حاضر رئیس اتحادیه دانشگاه های غیردولتی عراق و رابط دانشگاه های اسلامی در اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام هستیم و دارای مرکز آموزش زبان فارسی هستیم و تمام متقاضیان یادگیری زبان فارسی در استان واسط عراق در این مرکز به یادگیری زبان فارسی می پردازند و در استان واسط 5 مرکز آموزش عالی وجود دارد.

دکتر طالب زیدان از مسئولان دانشگاه درخواست کرد که مدرک زبان دانشجویان عراقی که دارای مدرک زبان فارسی از دانشگاه الکوت هستند پذیرفته شود. وی در مورد شهر الکوت گفت:. این شهر در 60 کیلومتری مرز ایران قرار دارد و به واسطه کشاورزی پررونق به سبد نان عراق مشهور است.

در ادامه دکتر قدیری معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه به ظرفیت­ های علمی و پژوهشی دانشگاه اشاره کرد و گفت: از نظر سرانه مقالات علمی رتبه خوبی داریم و از رئیس دانشگاه الکوت تقاضا کرد تا در خصوص اعطای فرصت مطالعاتی به اساتید با دانشگاه همکاری نمایند. 

خانم دکتر بیگدلی نیز به معرفی دانشکده فنی و مهندسی پرداخت و آمادگی دانشکده فنی و مهندسی را برای همکاری علمی بین المللی در رشته های مختلف اعلام کرد.در ادامه دکتر ابطحی رئیس مرکز آینده پژوهی دانشگاه نیز این مرکز را به رئیس دانشگاه الکوت معرفی کرد و آمادگی این مرکز را برای همکاری در زمینه انرژی و محیط زیست به ویژه در موضوع گرد و غبار اعلام کرد.

گفتنی است این نشست در راستای گسترش و تقویت همکاری‌های علمی بین‌المللی میان دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) و دانشگاه‌ الکوت عراق در حوزه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی و به ویژه در حوزه آموزش زبان فارسی برگزار شد. دکتر طالب زیدان الموسوی، رئیس دانشگاه الکوت کشور عراق با حضور در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)، ضمن بازدید از امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه، طی نشستی با دکتر قاسم زاده رئیس دانشگاه، حسین عمیدی رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه، رؤسای دانشکده‌ها و مدیران مراکز پژوهشی دانشگاه دیدار و گفت وگو کرد.

افزودن نظرات