درج شده توسط: روابط عمومی

سومین نشست تخصصی از سلسله نشست های مجازی آشنایی با ظرفیت های علمی آموزشی پیمان بریکس برگزارشد

11 Jun 2024

کد خبر : 6503801

تعداد بازدید : 512

سومین نشست تخصصی ظرفیت های علمی آموزشی بریکس روز دوشنبه 21 خرداد با استقبال علاقمندان این حوزه آغاز شد.

در این نشست دکتر کاظم رضا کاشی زاده استاد تمام گروه تجهیزات و فناوری حمل و نقل دانشگاه RUND کشور روسیه به ظرفیت های آموزشی و پژوهشی کشور روسیه پرداخت.

دکتر کاشی زاده  برنده مدال طلای کاردینلی در حوزه تحقیق و توسعه از کشور ایتالیا در سال 2015 است. در سال 2020، او به عنوان پژوهشگر برتر در دانشکده مهندسی مکانیک از آکادمی مهندسی دانشگاه رودن شناخته شد و در سال 2022، او به عنوان جوان ترین استاد تمام دانشکده حمل و نقل به رسمیت شناخته شد. بر اساس گزارش منتشر شده در سال ۲۰۲۳ توسط دانشگاه استنفورد و انتشارات علمی الزیور، او در لیست ۲٪ دانشمندان برتر دنیا قرار گرفت .

وی در خصوص ظرفیت های آموزشی و پژوهشی کشور روسیه گفت: زبان روسی جز ده زبان برتر دنیاست و روس ها به زبان روسی اهمیت ویژه ای قائل هستند. 4 میلیون نفر در روسیه دانشجو هستند و 7 هزار دانشجوی ایرانی و 278000 نفر دانشجو بین الملل دارند.  وی به پلتفرم گرنت و پروژه های بین المللی آکادمی علوم روسیه اشاره کرده و گفت:هر نهادی در روسیه برای اجرای پروژه ها و گرنت های بین المللی از طریق این پلتفرم آموزشی و پژوهشی که در آکادمی علوم روسیه فعال است اقدام می کند.

همچنین وی به توسعه همکاری های علمی بین المللی در دو سطح مدیران و معاونان بین الملل و اعضای هیأت علمی توضحاتی ارائه کرد و بیان داشت: ایجاد یک پلتفرم آموزشی و پژوهشی مشترک ایران و روسیه و یا یک پلتفرم آموزشی و پژوهشی مشترک با کشورهای عضو بریکس در تقویت همکاری های بین المللی موثر است. مضاف بر اینکه دانستن زبان روسی کمک شایانی به این امر خواهد کرد. گام بعدی نیاز سنجی کشور روسیه است. بخصوص در امضای یادداشت تفاهم همکاری توجه به تجاری سازی و ارائه محصول و صنعتی بودن پروژه بسیار اهمیت دارد.  دکتر کاشی زاده در خصوص همکاری های علمی بین المللی در سطح اساتید دانشگاه به چاپ مجلات مشترک به دو زبان فارسی و روسی اشاره کرد و گفت: اساتید می توانند از این طریق با آخرین داده های علمی یکدیگر آشنا شوند.

در ادامه نشست دکتر کاشی زاده به سوالات شرکت کنندگان در جلسه پاسخ داد. وی در پاسخ به نوع استانداردهای پژوهشی دانشگاه روسیه گفت: در این کشور پژوهش های محصول محور و قابل انتشار اهمیت بیشتری دارد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا در پیمان بریکس همکاری های آکادمیک پیش بینی شده است یا خیر؟ پاسخ داد همکاری های علمی آموزشی یکی از ابعاد پیمان بریکس است و تاکنون کنفرانس های مهمی در این زمینه برگزار کرده است اما متاسفانه پلتفرم آموزشی و پژوهشی مشترک وجود ندارد.

دکتر کاشی زاده وجود اتاق فکر مشترک ایران و روسیه را تسهیل گر ارتباطات و مراودات علمی دو کشور خواند و گفت :وجود اتاق فکر و پلتفرم آموزشی و پژوهشی مشترک بسیاری از مشکلات موجود در اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترک را حل خواهد کرد.

افزودن نظرات