درج شده توسط: روابط عمومی

محمد جباری، مدیر هسته گزینش کارکنان دانشگاه :

ماموریت بین المللی دانشگاه رسالت گزینش را دو چندان می‌کند

13 Jan 2024

کد خبر : 3376355

تعداد بازدید : 662

محمد جباری، مدیر هسته گزینش کارکنان دانشگاه :تاکید ما بر ارتقا سطح آگاهی بخشی و بروز رسانی اطلاعات در وهله اول برای ارکان گزینش و سپس جامعه هدف است چراکه معمولا چالش‌هایی که در حوزه‌های مختلف شکل می‌گیرد معمولا ریشه در عدم آگاهی دارد و به مراتب افزایش سطح اطلاعات و آگاهی در حل چالش‌ها و حرکت به سوی اهداف اثرگذار خواهد بود.

مقدمه: به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ یکی از دغدغه‌های اساسی مدیران حوزه منابع انسانی و چه بسا دغدغه اصلی ما در سطح کشور، بحث کارکنان سازمان‌ها، ادارات و مجموعه‌های مختلف است که عدم انتخاب صحیح  آنها، آسیب‌های زیادی را به همراه خواهد داشت و نتایج انتخاب ناشایست  نه تنها متوجه تحمیل هزینه‌های مالی و آموزشی برای سیستم بوده، بلکه در خود داوطلب و سازمان نیز موثر خواهد بود که باتوجه به این موضوع یک برنامه  جذب و استخدامی مناسب و ساختارمند کمک می‌کند تا افرادی واجد شرایط و متناسب با شغل، با سجایای اخلاقی و شایسته؛ جذب سازمان‌ها شوند و از این طریق افزایش بهره وری و سلامت اداری سازمان‌ها در مسیر اصلی و رسالت درست خود قرار بگیرد. پس از انقلاب اسلامی در ایران، یکی از نهادهایی که بخشی از فرآیند جذب نیروهای متعهد و متخصص در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی را برعهده گرفته است، هسته‌های گزینش هستند.

 همانطور که ارزیابی‌هایی بر اساس توانمندی‌های علمی تخصصی و عمومی و همچنین سلامت جسمانی و روان شناختی افراد صورت می‌گیرد، ارزیابی‌هایی نیز بر مبنای معیارهای ارزشی و فرهنگی نیز حائز اهمیت است و طبیعی است هر حکومت و نظامی در پذیرش کارکنان بر مبنای فرهنگ، ساختار اقتصادی، معیارهای ارزشی و نیاز خود، به تدوین اصول و ملاک‌هایی اقدام می‌کنند تا با جذب شایسته‌ترین افراد در دستیابی به اهداف خود، مؤثر و کاراتر باشند که باتوجه به این مسئله ملاک‌ها و معیارهای گزینش نیروی انسانی نیز براساس اهداف، فرهنگ و ارزش‌های آن جامعه تعیین می شود. یکی از مهم‌ترین معیارهایی که در گزینش نیروی انسانی در هر جامعه و سازمانی اهميت بسيار دارد، پايبندي افراد به اصول و آرمان‌های آن کشور و سازمان مربوطه است که معمولا در هر اداره و سازمانی این بخش تشکیل شده و در راستا اهداف آن سازمان و در یک کل منسجم در راستا اهداف و آرمان‌های کشور برنامه‌ریزی و عملکردهای ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است که به یقین دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) ضمن داشتن جایگاه مهم آموزشی و تربیتی در کشور و در سطح بین المللی از این موضوع مستثنی نیست، به همین منظور ما با محمد جباری، مدیر هسته گزینش کارکنان دانشگاه به گفت‌وگو نشستیم.

درخصوص بخش هسته گزینش کارکنان و وظایف این بخش توضیح بفرمایید؟

سالروز تشکیل گزینش به فرمان امام راحل (ره) عظیم الشان انقلاب در دیماه سال 1361 است، پس از این فرمان اولین هیأت گزینش کشور در وزارت آموزش و پرورش تشکیل و سپس در نهم اردیبهشت 1375 قانون گزینش آموزش و پرورش به سایر وزارتخانه‌ها تسری پیدا کرد.

آنچه از فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص عملکرد گزینش بر می‌آید آن است که گزینش در فرایندی همه جانبه به انتخاب نیروهایی اصلح و کارآمد و متخصص و متعهد برای مجموعه‌ها و سازمان‌های کشور همت می‌گمارد و در واقع اساس رسمیت فعالیت شغلی افراد در سازمان‌های مختلف با طی فرایند گزینش حاصل می‌شود. حفظ آبروی افراد و صیانت از سلامت نظام اداری کشور با جذب نیرو ها معتقد و متعهد به نظام مقدس جمهوری اسلامی در فرمایشات مقام معظم رهبری ملحوظ و محسوس است.

در ابتدای تأسیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) هسته گزینش دانشگاه به صورت رسمی و جدی فعالیت خود را آغاز و همواره مبنای کار آن چنین بوده که بر اساس قانون و ضوابط و معیارهای گزینش در انتخاب اشخاص صالح و سالم اقدام می‌کند.

اهمیت این بخش در دانشگاه چیست و چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

در راستای جذب نیروی متعهد و کارآمد بازوی توانمند مدیریت دانشگاه است.

کلیه نیروهای رسمی، پیمانی و قرراردادی و روزمزد و عناوین مشابه که بیش از 40 ساعت در ماه فعالیت اداری و اجرایی دارند مشمول فرایند گزینش بوده و این مهم توسط هسته گزینش دانشگاه و به همت کارشناسان مجرب این بخش انجام می‌گیرد.

در خصوص فرایند گزینش کارکنان توضیحاتی ارائه فرمایید؟

فرایند گزینش عموما از حوزه معاونت توسعه دانشگاه‌ها به صورت نامه (معرفی) صورت گرفته و در چارچوب زمان بندی‌های مربوطه طی مراحل مختلف گزینش از قبیل استعلام‌ها، تحقیق، مصاحبه و مکاتبات خاص و موردی انجام می‌گیرد .

در آخر این فرایند توسط هسته گزینش مورد ارزیابی و صدور رای قرار گرفته و نتایج به دست آمده توسط ابلاغ به حوزه معاونت توسعه به صورت روشن و واضح، طی نامه کتبی پاسخ داده می‌شود.

اقدامات این بخش را طی یک سال گذشته تشریح بفرمایید و در خصوص برنامه‌های آتی این بخش نیز توضیح دهید:

در سال گذشته کلیه پرونده‌های بدو ورود، تمدید قرارداد و مشاغل حساس دانشگاه بین المللی امام خمینی، مرکز آموزش عالی بوئین زهرا و پارک علم و فناوری استان قزوین در زمانبندی تعیین شده مورد بررسی و ارزیابی توسط هسته گزینش دانشگاه قرار گرفت و ابلاغ‌های مربوط به آن صادر و همچنین ضمن شرکت در دوره های آموزشی لازم از سوی وزارتخانه، جلساتی نیز با حوزه‌های مرتبط با گزینش دانشگاه برگزار شد.

در برنامه‌های آتی در نظر داریم باتوجه به اینکه تاکید ما بر ارتقا سطح اگاهی بخشی و بروز رسانی اطلاعات در وهله اول برای ارکان گزینش و سپس جامعه هدف است چراکه معمولا چالش‌هایی که در حوزه‌های مختلف شکل می‌گیرد معمولا ریشه در عدم اگاهی دارد و به مراتب افزایش سطح اطلاعات و آگاهی در حل چالش‌ها و حرکت به سوی اهداف اثرگذار خواهد بود، دوره‌هایی آموزشی متناسب با فرایندهای گزینشی برگزار کنیم که مقدمات آن در حال فراهم شدن است و در صورت قطعی شدن، اطلاع رسانی خواهد شد. به این منظور برنامه‌ریزی شده تا سلسله دوره‌هایی با مشارکت و همکاری واحد آموزش کارکنان دانشگاه با ارائه گواهی معتبر برگزار شود. همچنین طرح‌های جدیدی در جهت سهولت کار کارگزاران گزینش و بروز رسانی آن متناسب با ساختارهای فعلی کشور در حال تدوین است.

ضمن تشکر از وقتی که برای این مصاحبه گذاشتید، در پایان بفرمایید باتوجه به جایگاه بین المللی  دانشگاه، اقدامات مجموعه گزینش تا چه میزان در جذب نیروهای مفید اثرگذار خواهد بود؟

نام دانشگاه به نام مبارک امام خمینی(ره) مزین شده است و ماموریت آن نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح بین المللی تعریف و تشریح می‌شود و در واقع دانشجویان بین المللی سفیران کشور خواهند بود که این دو مسئله رسالت ما را در حوزه گزینش جهت تامین نیروی مناسب دوچندان می‌کند و رفتار و اقدام ما در حوزه گزینش و تایید صلاحیت افراد در انعکاس رفتار و اقدام صحیح کارکنان نسبت به جامعه هدف بسیار اثر گذار خواهد بود.

از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که دانشگاه تنها یک مکان آموزشی نیست بلکه مسئله تربیتی و اخلاقی نیز در آن جایگاه ویژه دارد و تایید صلاحیت کارکنان در واقع اقدام مهمی است که نمود آن در سطح جامعه و جوامع دانشگاهی بسیار اثرگذار خواهد بود. تلاش ما بر این بوده است در این خصوص با حساسیت بیشتر و دقت نظر اقدام نموده و ضمن حفظ شأن و جایگاه افراد در روند سلامت جامعه دانشگاهی قدمی موثر برداریم.

این مهم با توجه به عنایت ویژه ریاست محترم، جناب آقای دکتر قاسم زاده و  یاری معاونت‌ها و مدیران  دانشگاه الحمدلله محقق گشته است.

 

 

 

 

 

 

افزودن نظرات