درج شده توسط: روابط عمومی

نشست هیأت اندیشه‌ورز علم و فناوری استان قزوین  برگزار شد

23 Sep 2024

کد خبر : 9721679

تعداد بازدید : 246

نشست هیأت اندیشه‌ورز علم و فناوری استان قزوین عصر روز دوشنبه ۲۶ شهريورماه با حضور دکتر قاسم زاده رئیس دانشگاه و رئیس هیأت اندیشه ورز در ستاد علم و فناوری استان قزوین، رؤسای دانشگاه‌های استان و دیگر اعضای این ستاد در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) برگزار شد.

نشست هیأت اندیشه‌ورز علم و فناوری استان قزوین عصر روز دوشنبه ۲۶ شهريورماه با حضور دکتر قاسم زاده رئیس دانشگاه و رئیس هیأت اندیشه ورز در ستاد علم و فناوری استان قزوین، رؤسای دانشگاه‌های استان و دیگر اعضای این ستاد در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) برگزار شد.

در این نشست در میز تخصصی فنی و مهندسی هیأت اندیشه ورز استان قزوین عنوان شد در ذکر برخی از شاخه های علوم در زمان تدوین نسخه اول سند از عبارات کلی استفاده شده در حالیکه در حال حاضر فقط بخشی از آن شاخه علمی می تواند اولویت الف کشور باشد و لازمست این عبارات دقیق تر بشود. همچنین در صورت وجود یک گزارش نسبتاً دقیق از میزان تحقق اهداف سند اول می توان دقیق تر و بهتر در خصوص نقد و بازنگری سند دوم اعلام نظر نمود.

همچنین  پس از بحث و تبادل نظر در خصوص اولویت های علم و فناوری سند نقشه جامع علمی کشور مقرر شد اعضای محترم جلسه هرگونه نظر اصلاحی احتمالی خود را در خصوص مباحث جلسه اول، در جلسه بعدی مطرح نمایند.

در این نشست اولویت های علم و فناوری سند نقشه جامع علمی کشورو  اهداف اولويت‌بندي و رويکرد پشتيباني از اولويت ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت که  موارد هدايت سرمايه‌گذاريها از طريق برنامه‌هاي پنج‌ساله و بودجه‌هاي ساليانه و رديفها و تسهيلات مالي متمرکز؛هدايت نظام آموزش براي تأمين و جذب نيروهاي نخبه و متخصص مورد نياز در حوزه‌هاي اولويت‌دار؛اصلاح و ایجاد ساختارها و فرايندها و تنظيم، تدوين و تصويب سياستها و ضوابط تشويقي خاص براي رشد سريع (ميانبُر) در حوزه‌هاي اولويت‌دار مورد بررسی قرار گرفت.

درمیز تخصصی سلامت و بهداشت نیز توسعه اموزش، پژوهش و فناوری های سلامت در راستای ارتقای سلامت عمومی،کاهش شیوع و بار بیماری ها به ویژه بیماری های غیرواگیر،حفظ ارتقای ایمنی و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی جامعه با توجه ویژه بر بیماری های بار بالا و بیماری های نو پدید، بازپدید و تهدیدات زیستی، ترویج الگو های شیوه زندگی و تغذیه ای سالم منطبق با اموزه های اسلامی با توجه ویژه بر حمایت از اقشار ضعیف و کم درامد جامعه (به عنوان گروه های در معرض خطر)، توسعه سیاست های مشارکت مردمی در جهت نقش افرینی فعال و موثر مردمی در ارتقای ایمنی و سلامت جامعه، بهره مندی از ظرفیت های موجود برای افزایش بعد خانوار، سلامت خانواده و اجرای سیاست های ملی جوانی جمعیت، توسعه استفاده از فناوری نوین هوش مصنوعی در حوضه علوم پزشکی و سلامت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در میز تخصصی هنربا تاکید برسیاست های شورای انقلاب فرهنگی مواردی چون توجه به بومی سازی، جشنواره های هنری تاریخی و تعریف مهلت اجرایی / ایجاد دبیرخانه تخصصی و تعریف فعالیت های آموزشی، تولیدی و فروش، تاکید بر ظرفیت های دانشگاه و استان نظیر دیجیتال مارکتینگ عنوان و بر تعریف جایگاه NGO های مختلف و تدوین سیاست های عملیاتی تاکید شد.

دکتر زینالی با تاکید بر بررسی تجربیات و مطالعات قبلی در این حوزه توسط نهادهای مختلف و مردم نهاد و حضور افراد با پیشنهاد مشارکت بین استانی و تشریح فعالیت های خدمات طراحی شهری که مرتبط با موضوعات هنری و تاریخی شهر قزوین نظیر حوزه تاریخ و تمدن قزوین، مجمع جهانی شهر اسلامی بر بررسی این پروژه ها در این کار گروه و استفاده از نتایج آنها تاکید کرد.

در این نشست تخصصی با آسیب شناسی فعالیت های قبلی انجام شده  توجه به دو دوره حمکرانی در شهر قزوین و تنوع فرهنگی هنرها عنوان شد پیشنهاد حضور متولیان سازمان فرهنگی هنری شهرداری، میراث فرهنگی ، سازمان حوزه هنری و ... / شهر خلاق قزوین به عنوان یک طرح در یونسکو قابل بررسی است .

همچنین برتنظیم سند هنر استان بر اساس شرح وظایف هر نهاد و ابلاغ به مجموعه مربوطه و هماهنگی اولیه با هر مجموعه بر اساس پیش بینی های اولیه و الزام اجرایی نمودن سند تنظیم شده تاکید شد و مقرر شد تدوین سیاست گذاری و تعریف فعالیت هایی در این کار گروه مورد بررسی قرار گیرد و با  بررسی مطالعات قبلی، کمبودهای هر حوزه شناسایی شود.

در ادامه بر استفاده از ظرفیت های دانشجویی و برگزاری جشنوار های هنری و تولید محتوا، تدقیق مطالعات بصورت اجرایی شدن فعالیت ها، ایجاد مرکز کارآفرینی تاکید شد تا علاوه بر آموزش هنرهای بومی و منطقه ای محل فروش هم پیش بینی شود. .

ایجاد برند شهری قزوین بصورت منسجم در جهت توسعه مباحث گردشگری، جمع آوری استاد و مطالعات قبلی توسط اعضایی که در ارتباط هستند.، تولید محتوا و ثبت ملی و جهانی توسط نهادهای مربوطه، پرهیز از ایجاد نهادهای موازی و مصوبات بر اساس ظرفیت های واقعی هر سازمان و ایجاد نظام کسب و کار و مرکز کارآفرینی در راستای مصوبات این کار گروه مورد تاکید قرار گرفت تا با راه اندازی دبیرخانه توسط دکتر سهیلی پیگیری صدور احکام و فعالیت ها صورت گیرد.

گفتنی است؛ گسترش تعامل سطوح مختلف حاکمیتی برای مشارکت اجتماعات نخبگانی در امور مسئله‌­شناسی، آینده‌نگاری، تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی در دستگاه‌های اجرایی و حوزه‌های تخصصی استان‌ها و همچنین حمایت از نظرات نهادها و نخبگان دانشگاهی به منظور ایجاد حس تعهد، دلبستگی و مسئولیت‌پذیری نسبت به رفع چالش‌ها، از مهمترین اهداف تشکیل هیأت اندیشه‌ورز علم و فناوری استان‌ها عنوان شده است.

افزودن نظرات