درج شده توسط: روابط عمومی

پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی شتابگر ذرات در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)

30 Dec 2023

کد خبر : 2651474

تعداد بازدید : 745

دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در رشته شتابگر و در مقطع کارشناسی ارشد  دانشجو می پذیرد.

​​​​​​​به گزارش روابط عمومی دانشگاه، چشمه های نور به عنوان شتابگرهای تولید کننده فوتون با شدت های بالا کمک شایان توجهی به پیشرفت پژوهش های علمی در زمینه های بسیار متنوعی همچون فیزیک، شیمی، زیست شناسی، علم مواد، داروسازی و پزشکی، محیط زیست و علم زمین کرده است.

رشته کارشناسی ارشد مهندسی شتابگر ذرات (Particle Accelerator Engineering) شامل دو بخش آموزشی و پژوهشی (سمینار و پایان نامه) است. دانشجوی این دوره آموزشی ساختار طراحی و عملکرد اجزای یک شتابگر را می آموزند و بسته به زمینه تحصیلی خود، در طرح های مرتبط مانند ساخت سامانه های خلاء، الکترومغناطیس ها، تقویت کننده های با بسامد رادیویی و سامانه های تصویربرداری پزشکی می توانند مشارکت داشته باشد. لذا از دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد رشته مهندسی شتابگر ذرات انتظار می رود فن آوری طراحی، ساخت، بهره برداری و نگهداری از تجهیزات مختلف شتابگر را به خوبی فراگرفته و در بخش های مختلف مهندسی و صنعتی مرتبط با شتابگرها ایفای نقش نمایند. با عنایت به اینکه رشته مهندسی شتابگر ذرات در مقطع کارشناسی ارشد یک رشته‌ی میان‌رشته‌ای است، همه دانش‌آموختگان کارشناسی رشته‌های فیزیک، فیزیک مهندسی، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی مکاترونیک، مهندسی پزشکی، مهندسی هسته‌ای و ... می‌توانند برای ادامه تحصیل این رشته را انتخاب نمایند. لذا با توجه به اهمیت و نوع آموزش در این رشته، برای ادامه تحصیل، به دانشجویان توانمند، علاقه مند با وقت کاملاً آزاد، این رشته کاربردی و جذاب پیشنهاد می شود.

گفتنی است نقش پررنگ فن آوری شتابگرهای ذرات در تشخیص و درمان بیماری ها، آن را به یک ابزار توانمند در علم پزشکی تبدیل کرده است. شتابگرهای ذرات نقش ویژه ای در پژوهش های صنعتی نیز دارند. صنایع نفت و گاز، اکتشاف معدن، صنایع امنیتی و نظامی، الکترونیک، داروسازی، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی به طور وسیع از این فناوری استفاده می کنند. ساخت آزمایشگاه های بزرگ مقیاس با هدف استفاده از شتابگرهای پیشرفته با هدف توسعه دانش و فن آوری علمی روز همچنان رو به گسترش است.

در حال حاضر بیش از 60 شتابگر خطی در بیمارستان‌های کشور به درمان سرطان اختصاص یافته اند. سیکلوترونهای تولید کننده رادیودارو، شتابگر واندوگراف، شتابگر رودوترون و شتابگرهای خطی که به امور صنعتی و نظامی- امنیتی اختصاص یافته اند، عمده تجهیزات شتابگرهای ذرات در کشور را تشکیل می دهند. با این حال توسعه فن آوری ساخت و استفاده از این شتابگرها برای آینده کشور بسیار ضروری است. بر اساس استانداردهای جهانی به ازاء هر 180.000 نفر یک دستگاه شتابگر خطی پزشکی مورد نیاز است و این نشانگر ضرورت سرمایه گذاری و گسترش دانش در این حوزه است.

طرح ملی چشمه نور ایران که یک آزمایشگاه شتابگر سنکروترونی نسل چهارم است نخستین تجربه کشور در ساخت شتابگرهای بزرگ مقیاس در قزوین خواهد بود. طراحی و ساخت چنین تجهیزات عظیمی نیازمند سطح بالایی از دانش و فن آوری در زمینه های مختلف علوم پایه و مهندسی، و در نتیجه توسعه دانش مرتبط با علم شتابگرها است.

افزودن نظرات