درج شده توسط: روابط عمومی

پنجمین نشست تخصصی از سلسله نشست های مجازی آشنایی با ظرفیت های علمی آموزشی پیمان بریکس برگزارشد

19 Jun 2024

کد خبر : 6645731

تعداد بازدید : 263

پنجمین نشست تخصصی از سلسله نشستهای مجازی آشنایی با ظرفیت های علمی آموزشی پیمان بریکس روز یکشنبه 27 خرداد ماه برگزارشد.

در این نشست دکتر میهمی مدیر همکاری های علمی و بین المللی به برگزاری چهار نشست تخصصی در روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: تاکنون با کارشناسان مختلفی در خصوص زمینه های همکاری آموزشی و پژوهشی با کشورهای روسیه، چین، هند نشست تخصصی برگزار کردیم و امروز این نشست تخصصی در حوزه کشور برزیل و با حضور دکتر محمد حسین شاطرزاده عضو هیات علمی دانشگاه FEI برزیل خواهد بود. سپس دکتر مولوی معاون امور بین الملل دانشگاه با تبریک عید قربان به حاضران در این نشست خوشامد گفت.

دکتر محمد حسین شاطرزاده عضو هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه FEI برزیل در ابتدا ویژگی های جغرافیایی و انسانی کشور برزیل را برشمرد و گفت: تعداد دانشجویان در برزیل 8.6 میلیون نفر است و 2367 موسسه آموزش عالی دارد. سپس در مورد ساختار سیستم آموزشی و علم و فناوری در برزیل توضیحاتی ارائه دادند. و گفتند از پیش دبستانی تا دانشگاه زیر نظر وزارت آموزش است. در کنار وزارت آموزش، وزارت علم، تکنولوژی و نوآوری را دارد که وظیفه آن مدیریت منابع و پروژه های استرانژیک است و 27 موسسه تحقیقاتی را تحت پوشش قرار دارد. موسسه CNPq بورسیه های تحصیلی و تحقیقاتی به محقیقین اعطا می کند. آموزش و بهداشت دو اصل رایگان در برزیل هستند. از نظر دسته بندی دانشگاه ها نیز دو نوع دانشگاه دارند دانشگاه های دولتی که با بودجه فدرال اداره می شوند و دانشگاه های خصوصی با کیفیت بالا و شهریه های نسبتا بالا دارای دوره های تحصیلات تکمیلی هستند.

دکتر شاطرزاده گفت: در برزیل تحقیقات معطوف به دانشگاه ها نیست و موسسات تحقیقاتی علاوه بر دانشگاه ها در این مورد به تحقیق می پردازند. هر کدام از 27 ایالت برزیل صندوق توسعه ی علم و فناوری اختصاصی خود را دارند مثل صندوق FAPESP که برای ایالت سائوپائولو است. این صندوق ضمن اعطای بورسیه تحصیلی در دوره های مختلف و فرصت مطالعاتی دارای پروژه موضوعی، بورسیه پژوهشگران جوان و... است.

دکتر شاطرزاده ضمن معرفی سایر موسسات مرتبط با وزارت علم و تکنولوژی و نوآوری برزیل مانند EMBRAER گفت نکته مهم در این موسسات این است که فرآیند ثابتی برای تحقیق در برزیل وجود دارد که حتی با تغییر دولت ها این روند تغییر نمی کند.

دکتر شاطرزاده همچنین درگاه رزومه محققان در برزیل موسوم به LATTES را معرفی کرد. و پس از جمع بندی مطالب ارائه شده به سوالات حاضران در نشست پاسخ دادند. دکتر شاطرزاده عمل به تعهدات را شرط اصلی ادامه همکاری با دانشگاه های بزریل برشمرد.

دکتر شاطرزاده ضمن تآکید بر راه اندازی کرسی زبان فارسی و ایرانشناسی در برزیل، آن را یکی از راهکارهای توسعه همکاری های علمی و بین المللی با برزیل دانست.

افزودن نظرات