درج شده توسط: روابط عمومی

درنشست تخصصی همایش ملّی الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری بررسی شد:

چالش‌های قانون‌گذاری و حکمرانی علم و فناوری در رابطه‌ی مجلس شورای اسلامی با دیگر نهادهای دولتی و حاکمیتی

23 Nov 2024

کد خبر : 13379605

تعداد بازدید : 133

 در نشست تخصصی همایش ملّی الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری که در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) برگزار گردید، مهمترین چالش‌های قانون‌گذاری و حکمرانی علم و فناوری در رابطه‌ی مجلس شورای اسلامی با دیگر نهادهای دولتی و حاکمیتی مطرح و بررسی شد.

  از سلسه نشست‌های  تخصصی همایش ملّی الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری که عصر روز شنبه 3 آذرماه با حضور دکتر قاسم زاده رئیس دانشگاه، دکتر فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، رؤسای دانشگاه‌های استان و تعدادی از  پژوهشگران این حوزه در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) برگزار گردید، مهمترین چالش‌های قانون‌گذاری و حکمرانی علم و فناوری در رابطه‌ی مجلس شورای اسلامی با دیگر نهادهای دولتی و حاکمیتی مطرح و بررسی گردید.

 

دکتر قاسم زاده، رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در این نشست با اشاره به اقدام نیک شورای انقلاب فرهنگی در ایجاد و تشکیل هیات های اندیشه ورز استانی علم و فناوری بیان داشت: تشکیل هیات های اندیشه ورز استانی علم و فناوری در استفاده از ظرفیت نخبگانی استان ها برای اصلاح و بازبینی نقشه جامع علمی کشور و دیگر نقشه ها و اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری بسیار اثرگذار است تا با خرد جمعی حاصل از اندیشمندان استان ها و بر اساس حقایق موجود استان ها، در کشور اسنادی کامل تر و جامع تر تدوین و ارائه شود.

وی افزود: خوشبختانه هیات اندیشه ورز استانی علم و فناوری در استان قزوین با همکاری و دغدغه مندی همه نهادها و اعضای عضو توانسته فعالانه در ماموریت های محول شده ورود جدی و اثربخش داشته باشد که جای قدردانی دارد. 

دکتر قاسم زاده اظهار امیدواری کرد حاصل تبادل اندیشه در میزهای چندگانه استان و نشست های ده گانه اخیر به کمک شورای انقلاب فرهنگی بیاید.
رئیس دانشگاه همچنین اظهار داشت: در نشست امروز که مرتبط با چالش های حکمرانی و قانون گذاری در حوزه علم و فناوری با تاکید بر نقش مجلس شورای اسلامی و ارتباط آن با نهادهایی چون شورای انقلاب فرهنگی و وزارتین علوم و بهداشت و... است باید عرض کنم که اگر نگاهی آسیب شناسانه داشته باشیم باید اشاره کرد که در حوزه حکمرانی علم و فناوری ما با انباشتی از قوانین و آیین نامه ها با درصد هم پوشانی زیاد روبرو هستیم که باید در این باب چاره اندیشی کرد وگرنه در تحقق اسناد بالادستی و حفظ فرماندهی و رهبری مرکزی در حکمرانی علم و فناوری دچار تشتت و مدیریت جزیره ای خواهیم شد یا این نقیصه ادامه می یابد. 

وی ادامه داد: دوم اینکه باید برای دانشگاه ها مأموریتی در راستای تحقق نقشه جامع علمی کشور و اسناد بالادستی تعریف کرد. تعدد و تکثر دانشگاه ها و گرفتاری مدیریت آنها در امور روزمره و مدرک دهی بدون تلاش برای حرکت در نقشه کلان علم و فناوری و نقش آفرینی آنها نیز چالش دیگری  است. 

قاسم زاده افزود: سوم آنکه زنجیره حکمرانی علم و فناوری از هم گسسته به نظر می رسد و ارگان ها یا نهادهای دخیل خوب مفصل بندی نشده است. برای همین گاه حوزه عملکرد متداخل می شود و معلوم نیست دولت باید مجری باشد یا ناظر یا قانون گذار. شورای انقلاب فرهنگی و مجلس باید کانونی ترین مرکز تصمیم سازی و تدوین قوانین و نظارت باشند و دیگر نهادها چون دولت و دستگاه های متولی علم و فناوری در جایگاه مجری. باید پیوند مجلس و شورای انقلاب فرهنگی  تقویت شود و طرحی نو درانداخته شود. شاید اتاق فکر مشترکی برای رصد و پایش و قانون گذاری لازم باشد. 
وی ادامه داد: چهارم اینکه اگر اعتقاد داریم که پیشرفت همه جانبه با دانش بنیان شدن و حاکمیت فناوری و سلطه علمی میسر است، چرا برای همه وزارت خانه ها پیوست علم و فناوری نداریم؟ توسعه واقعی اقتضا می کند که در هر بخشی، پیوست علمی و فناوری داشته باشیم و برای هر دانشگاهی نقشی موثر  تعریف شود تا دانشگاه ها و نخبگان به شکل واقعی و  عملی در اجرا و اقدام دخالت داشته باشند و به عنوان اتاق فکر دولت عمل کنند نه نقش زینت المجالس. مرکز پژوهش‌های مجلس که مغز متفکر مجلس است و دفاتر استانی حکمرانی به عنوان بازوان فکری یا شاخه های فکری می توانند با نقش دهی به دانشگاه ها مشکل گشا باشند.


گفتنی است؛ در ابتدای مراسم گزارشی از نشست های ده گانه هیات اندیشه ورز استانی ارائه شد و مقدمات و گزارشی از روند برگزاری همایش استانی در 5 آذر در دانشگاه و همچنین همایش نهایی که یازدهم آذر در تهران برگزار می شود، ارائه شد.

افزودن نظرات