درج شده توسط: روابط عمومی

چهارمین نشست تخصصی از سلسله نشست های مجازی آشنایی با ظرفیت های علمی آموزشی پیمان بریکس برگزارشد

12 Jun 2024

کد خبر : 6508984

تعداد بازدید : 503

چهارمین نشست تخصصی از سلسله نشستهای مجازی آشنایی با ظرفیت های علمی آموزشی پیمان بریکس روز سه شنبه 22 خرداد ماه برگزارشد.

 در این نشست دکتر سید محمد قاضی، عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه فسا و دانش آموخته دانشگاه PUNE هند به ظرفیت های آموزشی و پژوهشی کشور هند پرداخت.

دکتر قاضی با برشمردن ویژگی های جغرافیایی و انسانی کشور هند آن را کشوری جوان و پرجمعیت دانست که دارای منابع معدنی بسیار است. سپس ایشان در خصوص سیستم آموزشی هند توضیحاتی ارائه کرد و ضمن اشاره به انواع دانشگاه در هند لیستی از دانشگاه های برتر هند ارائه داده و گفت: دانشگاه های پزشکی هند در سال های اخیر جز برترین دانشگاه های دنیا بوده اند.

دکتر قاضی در خصوص موسسات تحقیقاتی کشور هند توضیحاتی ارائه کرد و بیان داشت: 216 موسسه تحقیقاتی در هند وجود دارد و برای این موسسات بودجه خاصی از طرف ایالت ها اختصاص داده شده و بهترین منابع، امکانات و دانشجوها در این موسسات جمع می شوند تا به صورت تخصصی در زمینه خاص به تحقیق و پژوهش یپردازند.

دکتر قاضی در خصوص نحوه همکاری با دانشگاه های هند به گروه علم و تکنولوژی (DST) هند اشاره کرد و گفت: این گروه با بررسی و پایش ظرفیت های آموزشی و پژوهشی داخلی و کشورهای همسایه مبادرت به عقد تفاهم نامه می کند و تمام اساتید و پژوهشگران در هند پروژه های خود را برای این گروه می فرستند تا پس از تصویب مورد حمایت قرار گیرد. تفاهم نامه های DST در سه سطح دو جانیه، چند جانبه و موضوعی است. DST با پیمان بریکس هم دارای تفاهم نامه است. لذا از طریق گروه علم و تکنولوژی (DST) هند می توان تبادلات علمی مانند برگزاری کنفرانس، کارگاه آموزشی، دیدارهای علمی و... را با دانشگاه ها هند داشت.

دکتر قاضی در پاسخ به این سوال که مزیت رقابتی هند نسبت به چین چیست؟ با اشاره به اشتراکات زبانی و فرهنگی ایران و هند گفتند ایرانیها در گذشته 300 سال در هند حضور داشته اند و در قرن 13 میلادی زبان فارسی را در هند رسمی کردند. این امر باعث شده تعاملات علمی با هند نسبت به چین راحتر و آسانتر باشد.

دکتر قاضی در پاسخ به این سوال که هند در چه زمینه ای سرآمد است؟  گفتند هند در زمینه علوم فضایی جز کشورهای برتر است و در پیمان بریکس هم در زمینه هایی وارد همکاری شده که بیشتر به فیزیک مربوط می شود. در رشته شیمی در چند سال گذشته بیشترین اختراع و مقاله را داشتند.

افزودن نظرات