رئیس دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) بیان داشت: در اجرا و تحقق نقشه جامع علمی کشور و در مقام حکمرانی، باید برای هر دستگاه و وزارت خانه یک پیوست علم و فناوری تدوین و سهم آن دستگاه در تحقق نقشه و توسعه مبتنی بر علم و فناوری مشخص شود.
سید علی قاسم زاده گفت: در اجرای نقشه جامع علمی کشور در مقام عمل متوازن عمل نشده است و به همین سبب در برخی از حوزهها مانند علوم پزشکی و فنی-مهندسی موفق بودیم و در بعضی از حوزهها مانند علوم انسانی و علوم اجتماعی و حتی حوزه کشاورزی و علوم پایه چندان موفق عمل نکردیم.
وی اضافه کرد: برخی حکمرانی را در معادل و مترادف با دولت قرار میدهند، در حالی که دولت فقط یک ضلع حکمرانی است و حکمرانی امری فراتر از دولت است. بنابراین در کشورهایی مانند ایران که تقسیم قوا اتفاق افتاده، این نگاه که حکمرانی را معادل دولت بدانیم، نگاه چندان مقبولی نیست.
رئیس دانشگاه تحقق مشارکت مردمی و حاکمیت قانون را از جمله معیارهای حکمرانی درست دانست و گفت: پاسخگویی، شفافیت، وفاق عمومی، تقسیم حقوق مساوی بین ذینفعان، اثربخشی، کارایی و مسئولیتپذیری نیز از دیگر شاخصههای حکمرانی خوب محسوب میشوند.
قاسمزاده افزود: برای رسیدن به حکمرانی مناسب همه اجزا و عناصر تشکیلدهنده حاکمیت باید متعهد باشند تا در کنار همدیگر به تحقق شاخصها و معیارهای یادشده کمک کنند.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران بر اساس تلفیق الگوی حکمرانی خوب و متعالی عمل میشود، گفت: این الگوی حکمرانی مبتنی بر نظام ارزشی الهی است و در این الگو نظام سیاسی خود را نسبت به سعادت دنیوی و اخروی مردم مسئول میداند و بر اساس آن تصمیمگیری میکند.
قاسمزاده اضافه کرد: در الگوی «حکمرانی متعالی» نظام سیاسی بر اساس اراده الهی و خواست مردم شکل میگیرد و شاخص های حکمرانی خوب در مقام اجرا مورد توجه قرار می گیرد.
وی ادامه داد: البته حکمرانی فقط در مسائل سیاسی و اداری محور کار نیست و هر نظامی به حوزههای حکمرانی مختلفی نیاز دارد و به همین خاطر حکمرانی علم و فناوری در ذیل کلانگفتمان حکمرانی قرار میگیرد.
رئیس دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) با اشاره به اینکه هر کشور و نظام سیاسی اهدافی در حوزه علم و فناوری دارد، گفت: با توجه به اینکه علم و فناوری در دنیای جدید حرف نخست را میزند، بنابراین محوریترین بخش حکمرانی برای رسیدن به توسعه همهجانبه حکمرانی در بخش علم و فناوری است.
قاسمزاده افزود: هدف نظام جمهوری اسلامی ایران رسیدن به حکمرانی متعالی در حوزه علم و فناوری است و برای تحقق این مهم باید در گام نخست شاخصههای حکمرانی متعالی علم و فناوری در کشور احصا شده و برای تحقق آنها برنامهریزی شود. وی ادامه داد: طبق نقشه جامع علمی کشور ایران باید در افق ۱۴۰۴ در جایگاه نخست علم و فناوری در جهان اسلام قرار گیرد و جایگاه الهامبخش و برجسته علمی در دنیا داشته باشد. به همین علت باید در عبور از مرزهای دانش و فناوری پیشتاز باشد و برای رسیدن به مرجعیت علمی در دنیا تلاش کند.
رئیس دانشگاه تصریح کرد: اما در حال حاضر از چشم انداز نقشه عقب هستیم و طبق نقشه جامع علمی کشور و سند چشمانداز آن در ۱۴۰۴ در دو حوزه علوم پزشکی و فنی-مهندسی موفق بودیم که آمارها موفقیت در این دو حوزه را تأیید میکند، اما در حوزه های دیگر چون علوم انسانی و اجتماعی و حتی کشاورزی و پایه چندان به اهداف نقشه دست نیافتیم. لذا در اجرا و تحقق نقشه جامع علمی کشور و در مقام حکمرانی، باید برای هر دستگاه و وزارت خانه یک پیوست علم و فناوری تدوین و سهم آن دستگاه در تحقق نقشه و توسعه مبتنی بر علم و فناوری مشخص شود.
وی ادامه داد: در آسیبشناسی چگونگی اجرای نقشه جامع علمی کشور و بازنویسی و بروز رسانی آن، هیئتهای اندیشهورز استانی می توانند نقشآفرین باشند و الزام به طراحی و تهیه برش استانی نقشه جامع علمی جدید کشور در همین راستا تعریف شده است. رئیس دانشگاه تصریح کرد: هر استانی توانمندیها، ظرفیتها و واقعیتهای میدانی خاص خودش را دارد و میبایست بر اساس ظرفیتها و واقعیتهای هر استان برشهای استانی نقشه جامع علمی کشور را طراحی و در نهایت اجرا کنیم.
قاسمزاده افزود: در حوزه حکمرانی نمیتوان یک نسخه شفابخش برای کل کشور پیچید و اعتقاد داریم که باید ظرفیتها و مزیت های هر استان در تدوین نقشه جامع علمی کشور دیده شود. بنابراین هر استانی برای تدوین این نقشه وظایفی دارد که باید به این وظایف عمل کند.